שיבאס ULTIS – טעימה עם קולין סקוט ורשמים

אחרי הפסקה של כמה שבועות, בעיקר בשל חופש ואילוצים חוזר עם קצת ויסקי ונגיעה מקומית, וויסקי אחד חדש שהושק בארץ בתחילת ספטמבר – האולטיס מבית שיבאס. זה לא ממש סוג שקטגוריית הבלנדד מאלט , שפעם נקרא PURE MALT או VATTED MALT (ופה יש לשים לה להבדל בין בלנדד ויסקי – שהוא בעיקרו ערבוב של סינגל מאלטים וסינגל גריינים לבלננד מאלט שמכיל רק ערבוב של סינגל מאלטים) מתפוצצת וזוכה לעדנה ברחבי הויסקיספרה – כמעט לכל בית ויסקי שמכבד את עצמו יש גרסאות מספר של מאלט בלנד – אם זה ג'וני ווקר גרין לייבל (שכבר קיים לא מעט שנים, ולאחר הפסקה קצרה חוזר אלינו ללא ציון גיל ), אם זה מבקבקים עצמאיים כמו דאגלס ליינג (שהגדיל ומבקבק כמה וכמה בלנדד מאלטים אזוריים עליהם הרחבתי בפוסטים בעבר) , או קומפס בוקס שבעיקר מבקבקת בלנדד מאלטים שונים ומשונים ברמה גבוהה ביותר. לכן, טבעי היה שגם שיבאס, ענק ויסקי עולמי – ירים את הכפפה ויוסיף לקו המוצרים המוכר לנו (בעיקר מתחום הבלנדד ויסקי) גם בלנדד מאלט – ואכן זה קרה בדמות ה ULTIS. האולטיס איננו חדש ממש ומגיע אלינו באחור אופנתי, אבל מוטב מאוחר ממוקדם.

שמחתי מאוד להיות מוזמן לארוע ההשקה , ולפגישה די אינטימית (רק אני וכמה חברים) עם קולין סקוט המאסטר בלנדר האגדי של שיבאס, שכרגע מתהדר בתואר של custodian master blender , ואחראי יותר על המורשת ועל העברת גוף הידע העצום אותו צבר משך 43 שנות עבודתו,ועל מנטורינג של שאר צוות הבלנדינג.

אני וקולין

ישבנו עם קולין לשיחה לא רשמית, וגילינו איש חביב, עם פאשן אדיר לויסקי. כיף גדול לחלוק כמה דראמים עם איש בשיעור קומתו, ולמרות כל הסנטימנט השלילי שחובבי (או סנובי) סינגל מאלט (ואני לא חף מכך יש לומר) יגלו לשיבאס "בלנד החתונות" האלמותי בישראל, הפעם התכנסנו לטעום מוצר קצת שונה.

התחלנו את הארוע עם אולד פאשונד על בסיס שיבאס 12, והמשכנו עם השיבאס 18, שהוא טיפה יותר מעניין, תוך כדי ששמענו על ההיסטוריה של שיבאס, ולגימה מכוסות טאמבלר (ישמור השם!), כן תצחקו – מודה באשמה (בלי קרח!).  המשכנו עם ה 25 שנה , שלטעמי הוא בלנד מעולה. הגיל ניכר היטב, והאף והפה מאופיינים בהמון עץ, עור ולקה ישנה, עם לא מעט שרי, וגוף מלא. בלנד מצוין, אם יורשה לי, בלי קשר לתמחור שרבים יטענו שהוא מעט גבוהה. בכל אופן, ויסקי נהדר – ממליץ לכל מי שחושב על שיבאס כויסקי משעמם ו"חלק" לנסות. יופי של עבודת יישון ובלנדינג.  אבל לא לשם כך התכנסנו נכון?

אז בואו נדבר קצת על האולטיס. האולטיס – שילוב של שתי מילים ULTIMATE  (אולטימטיבי) ו FORTIS (שמשמעותו חוזק) בלטינית. האולטיס הינו בלנד של חמישה מאלטים בלבד ממזקקות שנמצאות בבעלות האחים שיבאס (שבבעלות פרנו ריקאר): Allt A'Bhainne, Braeval, Longmorn, Strathisla ו Tormore. כמו כן, חמשת המאלטים באים לציין את חמשת המאסטר בלנדרים שהיו מאז ומעולם בשיבאס מאז הקמת המותג. הויסקי מגיע ללא ציון גיל אבל קולין "גילה" לנו כי מדובר על תחום גילאים שבין 15 ל 18 , כך שאין מדובר על ויסקי צעיר כלל וכלל (ועל כך יעידו המאלטים המרכיבים אותם טעמנו אחד אחד).

ביום יום יוצא לנו מעט מאוד לטעום סינגל מאלטים ממזקקות אלו (לונגמורן טיפה יותר נגיש) , במיוחד גרסאות OB, ולכן היה נהדר לבצע DECONSTRUCTION מודרך שלו למרכיביו: קיבלנו 5 כוסות גלנקיירן עם דוגמיות חבית מהויסקים שעורבבו , וכוסית אחת שמכילה את הויסקי המוגמר, כך שיהיה אפשר לזהות את יחודיות הויסקים המרכיבים ומה תורם כל אחד ל VATTING, תרגיל שתמיד כיף לעשות. לא אלאה אתכם ברשמי טעימה של כל מרכיב ומרכיב במיוחד כי הם לא זמינים לקנייה בתצורה הזו, אבל קצת רשמי טעימה של האולטיס עצמו:

שיבאס אולטיס, 40% , 550 ש"ח 

אף: מתחיל עם קצת פירותיות, בעיקר תפוח ואפרסק, וניל, וטופי, יש גם רמזים לדבשה ותבלינים (קינמון, ציפורן), קצת קלמנטינות וקליפות הדר מסוכרות.

פה: הפה נעים (לא חלק!, אבל נעים), שוב יש כאן וניליות, פירות אפויים: בעיקר אפרסק , אגס ותפוח, מאלטיות נעימה, ותיבול של קינמון וציפורן (בדומה לאף), שוב רמזים לתפוז מצופה שוקולד.

סיומת: קליפות הדר מסוכרות, שוקולד מריר וקרמל (מהסוג הטוב כן?).

סה"כ באתי עם ציפיות לא גבוהות , ודי הופתעתי לטובה. הטעמים משתלבים מצוין, וניתן להבחין בדקויות שתורם כל מאלט גם אחרי הערבוב (זאת לאחר שטעמנו את המרכיבים) מה שהיה מאוד משעשע, ומלמד.

אז כן, לא הפכתי לאיש שיבאס, ולא ראיתי את האור, והאולטיס איננו מוצר פורץ דרך, זה נכון, מה שכן, מדובר פה על נקודת כניסה מאוד מעניינת לחובבי ויסקי שמעריכים את המותג שיבאס והתרגלו עד היום ללגימת בלנדים, לעולם הסינגל מאלטים. לגבי התמחור: הפעם מילה טובה לטמפו שלעיתים מתמחרים קצת גבוהה (ע"ע : לונגמורן, ועוד). המחיר בארץ גם אם אינו זול (תוכלו לקנות כמה וכמה מאלטים טובים יותר בפחות) זול יותר מהרבה מקומות בחו"ל , וזה יפה. כשמגיע נציין.

לסיכום: האולטיס הוא יופי של בלנדד מאלט, והוא קורץ בעיקר לציבור לוגמי הבלנדד שמחפשים בקבוק מרשים, וקצת שונה. הבקבוק אכן מקרין יוקרה, והאריזה יפה. אני בטוח שימכר יפה.

ציון: 85/100

תודה מיוחדת לטמפו ולרני כהן, על הארוח.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *