קוטסוולדס ויסקי COTSWOLDS

יום רודף יום, ועוד ויסקי חדש (והפעם ממש חדש בארץ!) מגיע למדפים. אפשר לומר שלוויסקי הזה ביבוא סדיר לארץ ממזקקת קוטסוולדס שבאנגליה (כן, אנגליה, ולא סקוטלנד) חיכיתי כמה חודשים, מאז טעמתי אותו לראשונה. אז, לא היו לי צפיות, מזקקה צעירה, ויסקי בן שלוש, לך תדע… אבל הוא היה שונה מהרבה ויסקי עולם חדשים אחרים שלא תמיד קולעים, שלעיתים מרגישים פאנקיים ומוזרים. אבל לא קוטסוולדס לשמחתנו. הוא היה מדויק, נקי, צעיר וכייפי. פשוט כך. ואם עד היום היה אפשר להזמין אותו מחו"ל בלבד, מהשבוע, הוא זמין בארץ לאחר ש"היבואן" הרים את הכפפה ומייבא הן את הויסקי והן את הג'ין שמזקקת המזקקה.

קצת רקע, מאחר שאני מניח שרובכם מרימים גבה בשומעכם את השם : COTSWOLDS.  המזקקה כשמה ממוקמת באיזור ה COTSWOLDS שבאנגליה . הקוטסוולדס הוא אזור כפרי והררי ברובו השוכן על רמה ממזרח לעמק הסוורן והאייוון. הקצה הדרומי של האזור נמצא בעיר באת' והקצה הצפוני מגיע עד לכביש המהיר M40 סמוך לעיירה סטרטפורד אפון אייבון. בגודל 2,038 קמ"ר הקוטסוולדס נחשב לאזור היופי הטבעי יוצא הדופן הגדול באנגליה, מיקום הקוטסוולס בקרבת המרכזים העירוניים הגדולים באנגליה והנגישות בכבישים מהירים וקווי רכבת, הפכו את הקוטסוולדס לאחד האזורים המתויירים ביותר באנגליה.  אזור הקוטסוולדס מזוהה לאורך ההיסטוריה עם תעשיית הצמר וגידול כבשים ומאופיין בעיירות קטנות עם בתי אבן, עם שימוש נרחב באבן גיר בעלת גוון זהוב הייחודית לאזור הקוטסוולדס ומעניקה למבנים באזור מראה ייחודי. יצא לי לטייל באיזור לפני כמה שנים ואכן מדובר על איזור מקסים ומקום נהדר למזקקה.

המזקקה עצמה הוקמה על ידי דניאל שור,איש כספים במקור מניו יורק (אני חושב שהוא יהודי, אבל לא בטוח) שעבד שנים בלונדון במגזר הפיננסי וחיפש קצת שקט וזמן עם המשפחה, ועבר לאזור וניסה לשלב את אהבתו לאיזור הכפרי ולויסקי.

המזקקה נפתחה בשנת 2014 עת החלה לזקקו משתמשת בשיעורה שגדלה באיזור הקוטסוולדס (מה שנקרא LOCAL BARLEY) בלבד, ומשתמשת בלתת שעברה יבוש ברצפת הלתתה מסורתית (לא במזקקה עצמה) בחברת וורמינסטר, שהיא המלתתה המסורתית העתיקה בבריטניה ובה מבצעים את אותו התהליך כבר מאות שנים. 100% מהשיעורה שהמזקקה משתמשת עוברים את התהליך הזה, ואין שימוש במאלטינג תעשייתי שאינו קורה על רצפת ההלתתה.

 

ההתססה קורה בשמונה מיכלי מתכת שקולטים 2500 ליטר מכל מאש, אליהם מוסיפים שני סוגי שמרים שנבחרו הן בשל יכולת פירוק הסוכר, והן בשל הטעמים הפירותיים שהם מייצרים בתהליך. התסיסה לוקחת כ-90 !! שעות ומדובר בזמן ארוך מאוד יחסית למזקקות ויסקי אחרות. ביומיים הראשונים פועלים השמרים לפירוק הסוכר לאלכוהול ואחוזו מגיע ל 8%, וביומיים שלאחר מכן, לא נוצר אלכוהול נוסף אבל התהליך ממשיך ובקטריות במיכלי התסיסה מייצרות חומצה שיחד עם עם האלכוהול, יוצרים לנו אסטרים, מה שנותן לנו ארומות  וטעמים פירותיים. יש לציין שדוקטור ג'ים סוואן שגם ייעץ למזקקת M&H שלנו היה אחד היועצים למזקקה הזו, והם חייבים הרבה מהרעיונות וההתססה הארוכה להנחייה של ג'ים ז"ל.

הזיקוק קורה בשני דודי זיקוק  : WASH STILL בשם מארי (בנפח 2,500 ליטר), בו מתבצע הזיקוק הראשון ו SPIRIT STILL בשם ג'אניס (בנפח 1,600 ליטר). שני דודי הזיקוק נבנו על ידי FORSYTHS הידועים מ ROTHES.

התזקיק הסופי יוצא בחוזק של 75%, ומדולל במים ל 63.5% לפני שהוא נכנס לחביות ליישון. כאמור הויסקי מבוקבק ב 46% לאחר יישון של 3 שנים או יותר.

המזקקה מייצרת כרגע שני מוצרים עיקריים : סינגל מאלט צעיר בן שלוש לערך, וג'ין עליו אכתוב בפוסט נפרד, מאחר והתהליך שונה.

טוב, אחרי הרבה מידע, הגיע הזמן לטעום…

קוטסוולדס ויסקי, 46%, אצווה 03/2008 

אף: יופי של אף עם הרבה פרי נעים-  אפרסקים משומרים, תפוחים ואגסים בתנור,דבש ומרציפן. צעיר אבל כל כך כייפי. דגנים, סוכר זיגוג ומתיקות נעימה לצד עץ  מתובל במידה.עבור ויסקי בן שלוש מדובר על אף נהדר!

פה: הפרי עוד כאן אבל קצת ברקע, כאשר מאלטיות ודגנים משחקים תפקיד ראשי, קצת שוקולד, וקקאו ואגסים. קצת "גירי" בהמשך, עם טאנינים של עץ, ועוד מרציפן.

סיומת: בינונית, עם מרציפן, תבלינים , עץ מריר ובצק מתקתק.

לסיכום:

מדובר על ויסקי צעיר אבל מפתיע באיכותו. התזקיק נקי,האף נהדר, והפה כייפי. כיף ללגימה כבר עכשיו, ואני לא רוצה אפילו לחשוב מה מצפה לנו עוד 5,8 או 10 שנים. עבודה נהדרת של המזקקה, ותמחור הוגן לגמרי , אם תביטו על מחירים של ויסקים ממזקקות עולם חדשות. פשוט ויסקי טוב שרק עושה את צעדיו הראשונים. מרשים.

תוספת ראויה ומעניינת לגמרי להצע הויסקי בחנויות.

זמין ברשת "היבואן", מחיר מיוחד 239 ש"ח לחברי "אוהבי אלכוהול מתנשאים ועילאיים"

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *